Saber que dicir pero sobre todo como dicilo

10 05 2011

Os medios de comunicación de masas, primeiro a prensa escrita e posteriormente a radio, a televisión e internet, mudaron o xeito no que as mulleres e homes que exercen a actividade política se dirixen á cidadanía. A dependencia que ten a política dos medios para trasladar a súa mensaxe e as súas accións deu orixe ao que Muñoz-Alonso denomina como “democracia mediática” .

Coa consolidación da televisión, este termo deu paso á “democracia-visiva” ou á “video-política” (Sartori, 1999) e polo tanto a un cambio nas claves para a construción do discurso público. Quen se adica á política non só debe dominar a palabra, tamén ten que ser quen de controlar a imaxe e máis a posta en escena da mensaxe. Importa o que se di pero tanto ou máis importa o como se di.

Ven a conto esta introdución porque acaba de facerse público o primeiro, e polo de agora único, video de campaña nas municipais ribadenses. Alén de atopalo na rede pode verse tamén nun céntrico local da vila, nunha emisión con subtítulos.

Tres visionados do mesmo permiten realizar unha análise do mesmo e afirmar que a confianza nas potencialidades da comunicación para lograr un mellor resultado nos comicios é nula.

O primeiro erro é a duración. É un video longo (6.07 minutos), sobre todo para a súa emisión na rúa, que bota por terra a máxima de que a mensaxe audiovisual ten que ser clara, concreta e concisa. Os planos longos e repetitivos (hai un abuso da panorámica) provocan un ritmo de montaxe lento que contrasta cos tempos aos que nos teñen acostumados a televisión ou o cinema.

Outro erro moi importante é descoidar os aspectos relacionados coa comunicación non verbal. Tan importante é a mensaxe verbal coma xestual, non só agora, tamén na retórica clásica: “en primer lugar figuraba la representación y en segundo y tercer lugar la representación” afirmaba Demóstenes (López y De Santiago, 2000: 16). A importancia do como se di provoca o nacemento dos talleres de media-training nos que se forma aos políticos para lograr unha maior eficacia comunicativa á hora de representar o seu discurso. O dominio da comunicación non verbal “puede marcar la diferencia entre el éxito y el fracaso en la mayoría de los encuentros sociales” (Mínguez, 1999: 15).

A actitude de cada unha das persoas que interveñen no video denota unha evidente falta de naturalidade e máis un importante nerviosismo diante da cámara. E sen seguridade non hai convición e se un non é quen de transmitir confianza “no hay trato, no hay amistad, no hay amor… y tampoco hay voto” (Morejón, 2010: 12).

Por último, no plano da estrutura falla a colocación do candidato e máis a súa intervención. A última palabra é sempre a que fica na lembranza de quen recibe o discurso e neste caso, o aspirante a alcalde realiza a primeira intervención co cal a súa mensaxe vai perdendo efecto a medida que avanza o relato e disólvese no medio das outras. No relativo ao que di, cómpre ter en conta que nunha campaña eleitoral o candidato non debe ser quen realice as críticas directas ao adversario pois provoca unha sensación de negatividade no eleitorado. Hai fórmulas como a voz en off ou o botar man de actores e actrices que resultan máis eficaces.

Non se pode cuestionar a vontade de incluír as novas tecnoloxías no desenvolvemento da campaña eleitoral pero hai que facelo con tino, con coñecemento, no marco dunha estratexia e previo adestramento das aptitudes precisas para, como é o caso, enfrontarse a unha cámara e máis a un relato audiovisual.

De non ser así, o efecto pode ser o contrario ao desexado e todo canto esforzo se ten feito na elaboración non terá sentido ningún.

Para saber máis:

  • Berrocal, S. (coord.), Comunicación política y nuevos medios, Barcelona, Ariel Comunicación, 2003.
  • López Eire, A. y de Santiago, J., Retórica y comunicación política, Madrid, Cátedra, 2000.
  • Mínguez Vela, A., La otra comunicación, comunicación no verbal, Madrid, Esic Editorial, 1999.
  • Morejón, Y., De tú a tú. La buena comunicación de gobierno. Edición propia, Bilbo, 2010.
  • Muñoz-Alonso, A. y Rospir, J.I., Democracia mediática y campañas electorales, Barcelona, Ariel, 1999.
  • Sartori, G., Homo videns. La sociedad teledirigida, Madrid, Taurus, 1998.
  • Barnels, J.S., El candidato ante los medios: telegenia e imagen política, Madrid, Editorial Fragua, 2007.


Accións

Information

6 responses

12 05 2011
pepgus

Non son acotres nin actrices, son xente normal, sen experiencia no medio televisivo, nin falta que teñen, queren transmitir unha mensaxe … Ás veces non se pode ser profeional en todo pero se valora que o queiran compartir.
Prefiro fixarme en dous detalles do video: a música de Macgyver e, consecuentemente, ese impresionante despliegue de construccións imposibles ….

12 05 2011
municipaisribadeo11

Moi boas Pepgus!

En primeiro lugar graciñas por visitar o blogue e máis por deixar o teu comentario.
Estou dacordo contigo en que o desexo da UPRI é transmitir unha mensaxe a través do video. Teoricamente trátase da mensaxe que eles empregan como leit-motiv de campaña: o goberno local actual pouco ou nada fixo de todo canto prometeu. Iso é o que eu entendo logo de ver o video e que corresponde co lema “Nós si traballamos por Ribadeo”.
Até aí moi ben, pouco ou nada que obxectar máis aló (e isto é unha opinión totalmente persoal sen base teórica que a sustente) de que esa sexa a mellor mensaxe para esta formación.
Onde reside o problema? No video en si. Os materiais que se empregan en campaña eleitoral teñen que ser de calidade, non vale calquera cousa. E ao meu xuízo, e seguindo criterios teóricos cos que se traballa na comunicación política e máis coa experiencia de tres anos e medio traballando na televisión, este video non reúne a calidade suficiente para ser emitido e moito menos para pedir o voto.
As persoas estamos acostumadas ao ritmo da televisión ou do cinema (máis aínda se nos proxectan un video na rúa que temos menos tempo para velo) e non somos quen de pasar seis minutos á escoita dunha mensaxe.
Sobre a experiencia no medio: non se trata de ser profesionais senón de formar á xente de cara as intervencións públicas. O media-training, o adestramento para moverse con certa soltura nos medios audiovisuais, é algo común na política. Un non nace aprendido mais hai cousas como a comunicación non verbal, moi importante, que se pode traballar con bos resultados…
No relativo á profesionalidade déixoche un comentario de Joseph Napolitan que sabe moito de facer campañas eleitorais e cuxo texto de referencia podes atopar no primeiro post deste blogue: “Refrenad a los amateurs apasionados”…
En canto á música non creo que sexa a máis acaída para a mensaxe que queren transmitir mais cómpre esperar para ver se vai ser a súa sintonía de campaña.
Por último, e sobre o despregamento de construción imposíbeis, entendo que te refires ás propostas que fan como eixe do seu programa. Remítote a un post que publicarei á volta da fin de semana cunha análise detallada e comparada dos programas.

Graciñas.

Un saúdo.

Suso.

12 05 2011
pepgus

Grazas polas aclaracións. Acepto as explicacións e comparto que o ollo técnico debe prevalecer ó resto de criterios. Sigo crendo, aínda que maís timidamente, que as persoas non son mediáticas, e que a espontaneidade e a naturalidade sucede entre iguais, e non entre unha persoa e unha cámara, pero os teus argumentos son convincentes desde o punto de vista téorico … logo na práctica … Grazas de novo e seguiremos lendo e aprendendo.

13 05 2011
Antonio

E o pior de todo: cando está Tinín falando na rúa Trinidade… quen aparece ao fondo?… Lalo Gutiérrez, candidato do PSOE

13 05 2011
municipaisribadeo11

Jejejejejej!!!! Moi boa apreciación Antonio… Fixárame no paso dunha persoa mais o cambio de plano non me permitía recoñecela. De ser Lalo, fíome da túa apreciación ao cento por cento, podería abrirse todo un debate sobre a mensaxe subliminal que contén ese fragmento do video…

Unha aperta e graciñas polo comentario!

13 05 2011
Antonio

Gústanme moito as reflexións do teu blog. Voullo recomendar aos alumnos.

Deixar un comentario